Söndag 22 oktober
Idag ringde klockan tidigt. Utsläpp och fodring av hästar. När vi skulle skura baljor och fylla vatten såg vi fullt av hål och hovavtryck i festhagen😲vet inte om hästarna varit på rymmen eller vad som hänt. De får absolut inte vara på den fina gräsmattan när det är mjukt/blött i marken för gräset blir förstört och kjell (stallägaren) blir galen. Jag och mamma fick gå i 40 minuter och trampa till hålen efter hovarna😬sen fixa jag sacha fin. Hon fick äta sin frukost inne,eftersom hon förmodligen inte hade varit så sugen på att gå in från hagen så snart efter utsläppet. När vi skulle tränsa satt betten fel på tränsen och bettringarna åt fel håll på både sachas och ollies träns. Fick möblera om och ändra på de också😐tur vi såg att nåt inte stämde iaf,så vi inte red med grejerna fel. Har babypelham i gummi vid hoppning/terräng på hästarna,men rider med vanligt rakt bett annars. Tredelat är för rörligt i deras känsliga munnar,så rakt är snällast och lugnast i munnen på unghästar. Jaja iväg till volten och värmde henne. Skritt många varv på spåret. Sen trav på volter,och bågar. Sen galopp i volter och bågar.kort galopp på volt och öka ur volten. Korta och länga galoppen. Det behöver hon verkligen öva på. Så hon blir mer reglerbar mellan hinder och i kombinationer. Halvhalter så hon lyssnar och tar förhållningarna. Hon är lite springig i början och har lite svårt att samla sig,men hon mjuknade fort. Mamna är superpetig med sånt nuförtiden. Hon tycker bebistiden är över och att man ska kunna ställa lite högre krav på lydnad nu. Hon får absolut inte springa i flängtrav eller bryta av vissa steg till trav i galoppen eller hamna i korsgalopp. Hon klarar att bära sig nu om man rider henne rätt. Men det är rätt jobbigt kan jag säga😄 men hon gick riktigt fint❤ hoppa en liten minibana (3 hinder med 9 språng) per varv på 90-100cm. Både med och utan galoppbommar. Och med och utan utdragen markbom. Red ganska hårt pass idag,så hon kommer nog vara rätt mör några dagar. Och eftersom jag tjatar om att få börja hoppa högte höjder,så fick jag faktiskt ta 2 st 120 språng på oxern. Mamna vägrade titta/filma för hon gillar inte att vi hoppar såna höjderän,men det gick bra😊Tror både jag och sacha fick lite svindel faktiskt😄nu vet jag att vi kan iaf,så nu kan vi traggla vidare på lägre höjder igen. Jag är lite sur på det,men mamma säger att vi ska skynda långsamt och ta våra höjder på ett snyggt och korrekt sätt,innan vi går upp i höjd. Hon gillar inte att se vissa små tjejer hoppa högt på sina små racer ponnysar utan att knappt ens veta vad en halvhalt eller förhållning är. De gasar på och låter hästen göra jobbet. De är obalanserade och inte alls skolade för de höjderna. Hon säger att vi har många år på oss,och att vi ska göra ett bra grundjobb istället. Så hästen blir lydig,bärig och hållbar istället. Skittråkig morsa. Jag vill ju också ut och höjdhoppa😡tog en roadwork på asfalt i 15 min efter passet så hennes ben mår bra. Hon var också väldigt svettig,så fick skritta av ganska länge tills hon torkat. Sen ut i hagen till kompisarna och fick mat. Mocka och fixa klart stallet och rengjorde utrustningen ordentligt. Handla och käka mc donalds med mamma☺
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress