Hoppträning&runsten
 
inatt väckte mamma mig 03.00 för att det åska och blixtra. Vi måste åka till stallet och ta in hästarna. De är så oskyddade ute på ängen när det åskar. Det ösregnade också. Annika var redan i stallet när vi kom,så hon var snabbare än oss. Jaggan är åskrädd och springer en del i hagen när det mullrar.
sen hem och sova ett tag till. På dan var det runsten dax och deras tävlingar dag ett. Supervarmt och klibbigt,så vi orkade inte vara där så jättelänge i taget. Kollade runt lite och tänkte köpa ett schabrak. Jag och min kompis kollade på lite olika. Vi visste inte riktigt vilken färg vi ville ha på ES schabrak. Vi ville typ ha det bruna båda två,men skulle vänta lite och se om det kom fram flera. När vi kom tillbaka nästa gång hade jag bestämt att jag ville ha det bruna och tog det. De ville också ha det bruna. Då ryckte hennes mamma det ur handen på mig och köpte det. Hur schysst är det??? Jag vart så jäkla arg. Så gör man verkligen inte tycker jag. Vi drog därifrån och hade ingen lust att hänga med de mer. Lite senare när vi varit hemma och svalkat oss,åkte vi tillbaka till runsten igen. Då fick jag köpa ett annat schabrak istället. Mitt dröm schabrak som var mycket finare än det bruna jag ville köpa först. Ett equiline (stav) schabrak i Sverige färger/llogga och swarovski kristaller och flätor/kantband..har velat ha ett sånt länge,men nu hade det kommit med pärlorna också,som det inte hade förr. Egentligen tycker mamma det är löjligt med ett schabrak för över 2000kr bara för märket,men hon köpte det iaf, bara för att. Man rider ju inte bättre bara för att man har dyra märkeshrejer på hästarna (som vissa tror) och jag tycker också det är rätt onödigt egentligen,men ibland är det ju kul att ha det😀och mamma var rätt sur för att de betedde sig som de gjorde,så då fick jag det finaste som fanns att köpa😁
på kvällen var det hoppträning på åfiske igen. Först tänkte vi avboka,för det är lite negativ känsla i gruppen,där vissa (någon) tror de är the star. Vilket hon verkligen inte är nånstans. Men sen åkte vi ändå. Tog Dacha. Bra träning,bra övningar . Hoppa lite svårare svängar och sånt,och det är jättebra. Sen lite olika hindertyper,som man inte övar på så ofta. Tex solfjäder,vattenfylld vattenmatta och sånt. Sacha skötte sig jättebra. Lite tveksam första rundan,bara för att jag ofta är tveksam då. Jag måste lita mer på mig själv och vad jag klarar av,annars fegar Sacha också ur. När jag rider på mer och känner mig säker,då blir hon också säker och går klockrent. Mamma säger att begränsningarna sitter i mitt huvud. Och det stämmer nog😀 måste göra mentala övningar,för att övervinna osäkerheten. Det är ju väldigt sällan hästens fel när det blir ett stopp eller rivning,utan det beror oftast på ryttaren och dess inverkan. Och Sacha är verkligen en tuff häst,som måste ridas varje centimeter på banan. Släpper man på fel,glömmer ben,hamnar i obalans eller gör så hon inte hinner taxera,så går det sämre direkt. Hon gör inte så mycket gratis,även om hon hoppar super,mär allt stämmer. Sen är hon ju väldigt hetsig och stark häst också. Försöker vara så mjuk jag kan med henne,utan att hon rinner iväg,men det lönar sig att rida henne med lite space och eftergift. Mamma gillar inte när man kortar upp eller håller för hårt,så hon krullar ihop sig. Hon blir bara spänd och kortar upp steget då. När hon får utnyttja sin stora galopp och man hittar ett bra flyt med bra fart,då går hon kanon❤️ Fast jag kan erkänna att det ofta går alldeles för fort emellanåt👀 
men rida som vissa gör med superkorta tyglar,stenhård hand och sitter och sågar hästen i munnen på  pessoabett,bara för att de inte klarar av hästen är ju hemskt att se. Håller jag för hårt eller tar tag för hårt i mina hästar,då får jag sen så mycket skäll av mamma. Jag kan också bli irriterad ibland och ta tag för mycket,fast jag vet att jag inte får göra det,men det måste jag jobba med,det vet jag. Mental träning på humöret,måste både jag och andra jobba vidare på. 
Sen undrar man varför vissa mammor inte vågar säga åt sina ungar när de rider dåligt eller gör fel. Tror de på riktigt att deras ungar är ofelbara??? tro mig,när jag rider dåligt eller gör fel,(vilket jag självklart gör en hel del) då får jag veta det. Jag blir ofta utslängs från ridhus/ridbanan när jag rider för min mamma,om hon tycker jag suger eller gör nåt dumt. Men vissa tycker deras fantastiska ungar rider SÅÅ bra,och är det nåt strul är det typ alltid hästens fel. Alltså på riktigt?? Bortskämda skitungar är vad det är,som höjs till skyarna av deras föräldrar som går på knäna för att ge ungen allt de pekar på. Jag är också en bortskämd skitunge ibland,som får en hel del grejer,men jag är inte bortklemad med att inte få ta skit när jag förtjänar det. Min mamma kan vara skittuff med mig ibland. Och det tycker jag vissa mammor borde vara mot sina ungar också,och inte tro att deras barn är såna änglar och att det aldrig är de som gör fel,utan alltid alla andras fel...
jaja nöjd med både Sacha och träningen idag iaf. Hon fick knäckebröd och många pussar idag. Imorgon blir det ollies tur och runsten såklart. Förresten så funderar vi på om jag ska efteranmäla mig till en LB två faser och ev en LA avd B,på runsten,om det nu var en LA klass då. (Kommer inte ihåg vad det stod. Men iaf en LB. Vet inte riktigt om Sacha är i så bra form än,efter sommarbetet. Hon är ju fortfarande lite väl rund. Och kondisen kanske inte är på topp. Vet inte hur jag ska göra. Sen är det på gräs också. Har inte hoppat hel stor bana på gräs förut,så det kanske är dumt.. kan inte bestämma mig,även om jag är sugen🙂
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress