Måndags ridning
 
idag fick jag lite sovmorgon,skönt. på dan var det ridpass nr 1. Uteritt/konditionsträning på Sacha. Red runt stavslingorna. Intervaller i skritt/trav/samlad galopp på sandslingorna och rejäl gas på gräs. Alltså,hur snabbt kan hon springa? och vilken steglängd den här pållen kan få in,wow ! Så jäkla roligt. åå nu vill jag testa ponnygalopp också😀 känslan att få galoppera i sån fart på ängen (i kanten) i solen och känna hur det fläktar,sååå mysigt!
 
sen åkte jag och brorsorna med mamma och shoppa. skulle köpa kläder och skor till skolorna börjar. Käka kebabrulle också. Sen till foderboden och köpte kraftfoder,spån,hästskor och ank/kaninmat.
 
på kvällen var det ridpass 2. Nu var det Ollies tur. Voltpass med markträning och lite hoppning på låg höjd idag. Som vanligt skulle han testa i början och se vad han kom undan med. Gick super i skritt/trav även över bommar/cavaletti. Vilken trav och vilket steg han också har. Shit vad han kan länga och gå fint. När vi satte upp lite hinder på låg höjd,började hans åsikter igen. Han slår lixom slint när hindren kommer fram. Rodeo ollie kom fram (igen). Lät honom gå fram på helt lös tygel och bara lite lätt skänkel. Han hatar tryck och när man håller om honom och ramar in. Kvick skänkel och slappna av helt i ben/hand är det som gäller. så känslig är han. Och man får överdriva med beröm hela tiden,då blir han såå stolt. Släppte på och berömde så fort han gick fram för skänkeln utan att bocka. När han börja bocka tog jag tag i honom rejält och såga till ett par gånger och då vart han jättesnopen. Gav rejäl eftergift så fort han sluta och det var hans belöning. Funka super! Sen var han klockren.. vi hoppa med bjudning,tog tillbaka fint efter,sen galopp fram till nästa osv. Kunde galoppera hur fint och avslappnat som helst Sen. Och han hoppa 4 hinder på volt jättefint❤️ Avsluta passet på ett väldigt fint och avslappnat sätt och red helt utan tyglar. Red endast med säte och vikter och han var hur fin som helst. Alltså vilka framsteg vi gjort bara på en vecka. Vi har slitit som djur med denna rodeo häst nu sista veckan,och han går från klarhet till klarhet❤️ Klart att han testar,bockar och har åsikter/humör i början av varje pass fortfarande,men jag rider igenom problemen varje gång tills han ger sig. Sen är det inget tjafs alls. Och idag kom de här stunderna fram igen,när man ser vad han kan går för,vilken jäkla kapacitet det finns i den här ponnyn. Så skönt när man åker från stallet och är glad med en bra känsla i magen,och inte uppgiven med en klump i magen som man gjort många gånger med honom. Hoppas verkligen vi hittar några bra medryttare till honom nu,som kan hjälpa till och hålla igång honom. Han behöver ju gå typ 6 dar i veckan för att inte tappa för mycket mellan passen. Men snart är det skola igen och mörkret kommer,och då kommer jag inte hinna rida alla varje dag. Vi har två vuxna tjejer som ska provrida,både Sacha och ollie,så förhoppningsvis hittar vi några som kan hjälpa till och motionsrida pållarna i vinter. Så jag slipper rida tre st varje dag. Sacha kommer jag lägga mycket träningsfokus på,så henne vill jag bara ha någon 1 ggr/v till på förutom B såklart. ollie vill vi ha 2 st på 2ggr/v var så tar jag resten. Så får jag träna  Jaggan när jag hinner och Skrållan kan motionsrida honom ibland.
nu är klockan 00.01 och dax att sova god natt💋
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress