Jaggan träning
Idag var det skoldax igen efter 4 dar ledigt😐
Kolla film när jag kom hem och slappa i soffan. På kvällen var det stalldax. Mamma hade rensat lite på loftet och sålde lite shettis grejer som legat där några år. Sacha och Ollie fick vilodag och jag red Jaggan istället. Det var väldigt länge sen jag red honom. Han har bara gått i hagen och skrotat i typ 1,5 år. Han har haft nån medryttare lite då och då som ridit nån gång i veckan bara ibland. Jag har bara ridit honom några gånger senaste året.
Idag tog jag iaf ett litet voltpass på honom för att testa honom lite. Han ligger ju väldigt mycket efter i sin utbildning för sina 6 år. Han är bångstyrig,vinglig och obalanserad men ganska kul att rida. Han bockar och brallar och är ganska busig. Var jätteovant att rida en liten b ponny igen. Kändes som att rida på en leksakshäst😁 övade lite galoppfattningar och red bom och cavaletti övningar. Han var faktiskt riktigt duktig ändå. Tog ett tag att hitta knapparna på honom,hur jag skulle rida honom när han bralla loss. Tur jag är van med bockande rodeohästar😂men efter ett tag hitta jag tekniken och han gick riktigt fint. Hoppa lite i volter och olika linjer och svängar. Men han har ingen ork,så vi höll inte på så länge. Han visar ganska tydligt när han är trött,för då lättar han och nästan sätter sig på haserna. Skritta ut honom en sväng efter. Han accepterar bettet  ganska dåligt tycker jag,så skulle vilja prova något annat bett eller hack på honom. Han springer och gapar en del och det gillar jag inte. Vill ha de sugande på bettet mer och en lugnare mun. I veckan kanske det komner en tjej och provrider ollie igen. Hon har varit här förut och provat,men då hade han han bråkat så mycket,så de avbröt. Hopoas han uppför sig bättre den här gången. Då kanske jag får lite mer tid över för jaggan också,eftersom jag tycker lite synd om honom. Men Jaggan har ju varit lite bråkig mot de medryttarna han haft,så de har gett upp. Får se hur mycket tid jag får över. Jag får ju tävla b ponny 2,5 år till,och då är ju konkurensen (stav) mycket mindre än bland d ponny som jag tävlar nu.där är ju tjejerna typ 16-20 år som har hunnit rida/träna många mer år än mig. D ponny kan jag ju tävla i 9 år till,och mina är unga,så jag har gott om tid☺därför är jag lite sugen på att tävla b ponny ett tag. Fast jaggan är mycket långsammare än mina större,så jag kanske tycker det blir lite tråkigt😄 jaja vi får se. Kanske rider ut honom en sväng imorgon,för han behöver verkligen konditionsträna och få upp flåset lite.
Nu är det sängdax.Zzzzz
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress