Onsdags ridning
 
 
först skola som vanligt. Och det är kladdkakans dag idag. Så vi åt såklart kladdkaka hemma idag😊
på e.m var det stalldax. Blött,mörkt och disigt,blä..
vart dressyrpass på både Ollie och Sacha idag för mamma. Ollie var såå fin. Alltså den hästen😍 såklart sitt vanliga studsande ibörjan,men det är inget att bry sig om. Bara att åka med som på en karusell häst ungefär. 
Började med att skritta fram ordentligt på läs tygel. Sen lite lösgörande övningar. Det gäller att verkligen värma upp ordentligt innan man börjar jobba de i form och så. Det är kallt ute och musklerna är kalla och stela. Skrittar tex alltid ut en sväng innan banjoBB och även efter. Nu är det så mjukt och blött på ridbanan och det sliter jättemycket på leder och senor,så det är bra att gå på hårt underlag och varva med. Mamma är så petig med sånt där. Innan varje lektion hon har för mig har vi en genomgång vad jag ska göra och varför. Sen får jag en läxa varje gång jag rider,då jag ska lära mig någonting nytt om ridning,hästar osv. Det är väl bra,för jag lär mig väldigt mycket,men sen gäller det att komma ihåg vad jag lärt mig,och det funkar ju inte alltid😁
hon tycker det är viktigt att man kan mycket runtomkring hästarna och såklart i ridningen också,och just varför olika saker är viktiga. men hon babblar så mycket,så det är inte alltid jag orkar lyssna😉
idag övade vi på tempoväxlingar i trav och galopp. Övergångar,trav och galopp bommar och att länga/korta. Fick rida olika bomövningar i olika tempon. Skulle växla mellan 4 och 6 galoppsprång mellan två bommar. det gick faktiskt jättebra. Iaf på ollie. Alltså han var så jäkla lydig och mjuk idag. kort och samlat på spåret,längde och ökade på diagonalen,red i bågar och bytte galopp i varje båge och han var så duktig. Han är tom lydigare/enklare än Sacha många gånger.
sacha var både springick och stark idag. Kändes stum i munnen och lyssnade inte jättebra alla gånger. Hon var ganska explosiv och hetsade en del. Hon vilade i går,så hon kanske hade överskotts energi lr nåt,men det var inte vårat bästa pass. Övergångarna från galopp till trav var katastrof och hon älgade på med sina långa älgkliv.
mamma vart skitsur,för hon vill inte se sånt. Hon tyckte Sacha (och jag) var slarviga och okoncentrerade. Hon känns så annorlunda på nåt sätt. Nu har jag ju lagt så mycket tid på Ollie för att få ordning på honom sista tiden,så Sacha har jag mest ridit ut. Vi har inte tränat dressyr tex på länge,och det märktes😱 
imorgon måste hon få ut och galoppera av sig ordentligt,på lösare tygel,så hon blir av med lite energi och spänningar.
det är ju lite svårt att kunna göra det ordentligt i mörkret,så hoppas jag hinner det medans det är ljust.
hade hoppats på en hästledig dag imorgon,men mamma sa att jag kan glömma det🤥 
vi letar fortfarande efter medryttare till Sacha och Ollie,men det är ju aldrig några som duger åt mamma😟 så det är väl bara att rida på då...vi har fått så många svar på annonserna,men det är alltid nåt som inte funkar typ.
letar till Jaggan också,för han hinner jag knappt rida alls nu,när Ollie rids så mycket. Tur tävlings säsongen typ är över,för hinner inte hålla honom i tävlingskondition också just nu. 
sen fick jag en rolig bild skickad till mig på Ollie idag,av en tjej som åkte förbi vår hage. Alltså den hästen😂 han står i badkaret i hagen..
nu ska jag försöka koppla in en ny tv på mitt rum,så jag kan ligga där och kolla på filmer🙂
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress