Midsommar och ponnyförsäljning...
(null)

(null)

(null)

Sommarlov, midsommar och ponny försäljning...
Nu är ponny tiden över🥺 känns konstigt, tomt men ändå skönt. Vi (eller) mamma har ju dragit ut på försäljningen av ponnyerna i hopp om att jag skulle ändra mig och vilja satsa igen. Men jag vill ha mindre ridning och färre hästar/krav på mig nu. Kanske ångrar mig, men just nu vill jag vara mer ledig och umgås mer med vänner och sånt.
Jag visste såklart att hästarna var till salu, men visste inte när de skulle säljas. Mamma tyckte det var bäst, så det inte vart så dramatiskt avsked. Men jag hann inte säga hej då och tacka de för våra 5 år tsm🥺
Men mamma hade gjort det med morötter och tårar.
Hon ville ju inte att vi skulle sälja de...
En sån fin ponny som Sacha kommer vi inte hitta igen, om jag skulle ångra mig och skulle vilja ha ponny igen. Sacha var perfekt till det mesta. Så snäll, väluppfostrad och välriden på alla sätt. Fast inte tråkig utan med världens energi!!
Ollie var ju väldigt speciell. Han var känd som raket hästen och en snackis på byn.
Folk som såg oss ute på slingorna, kunde inte förstå hur jag klarade av att rida den explosiva hästen. Men han var faktiskt kul att rida.
Ibland skitjobbig, men snabb och het vilket jag älskar. Sen kunde han ju studsa en del och ha sina saker för sig, men väldigt personlig.
Och han kunde också gå riktigt fint i både hopp och dressyr när han var på det humöret.
Fast inte på den nivån som Sacha såklart.
Sacha har iaf flyttat till en tjej i Nyköping. Hon ska gå ridgymnasium där och sacha står i ett jättefint stall i närheten. De verkar väldigt måna om Sacha , så hoppas de vet hur de ska rida och förvalta henne på bästa sätt.
Att hon får ridas mycket allround och inte behöver bli någon tävlings maskin varje helg.
Att de rider henne hållbart och varierat, och har ett långsiktigt mål och inte för bråttom.
Det är ju det felet många gör. Att de rider för hårt eller tränar för mycket/ensidigt.
Vi har ju ridit så varierat det bara går. Inte två träningspass dagarna efter varandra. Mycket uteritter på olika underlag. (Minst varannan dag). MAX  hoppning 1ggr/v oftast mer sällan.
Låång uppvärmning innan jobb och låång avskrittning efter jobb. Road work efter hoppning eller jobb på mjukare/lösare underlag. Vilodagar och återhämtnings perioder ganska ofta. Är det hårt ute på slingorna har vi ridit på mjukare kanter och är det lerigt i hagen har vi ridit mer road work för att variera underlag så mycket som möjligt.
Torrt spån/spånpellets på vintern för att hovar ska hinna torka och att minimera mugg/rasp vid fukt och tvärtom vid tex torka på sommaren. Då vattnar man underlag och hovar istället. MYCKET vatten i kraften och tempererat vatten på vintern för att undvika kolik. 
Det har gjort att vi sluppit hältor, kolik, mugg,rasp, överansträngning/svullna ben/gallor etc. Så det verkar funka.
Ollie har flyttat till två vuxna i  Enköping. Och ska få gå med en likadan vit connemara kille🙂
Hoppas de klarar av honom och att han får det toppen där han också.
Sen fick vi reda på igår att älskade lilla Jaggan är död. Han hade brutit benet😢 stackars Jaggan. Mamma har tyckt synd om honom för han har fått varit ute och tävlat stup i kvarten.
Lider med de hästarna som måste åka runt var och varannan helg i värmen och tävla... 
Och pressats rätt hårt på höjd han uppenbarligen varit obekväm med. Eftersom han hade många uteslutningar på den höjden.
Varför inte backa bandet och gå ner i en höjd som han trivs med istället för att hoppa på en nivå där man blir utesluten gång på gång eller får många fel i. Förstår inte det. Stackarn❤️
Ser tyvär fler som håller på så med sina stackars ponnyer. Varför inte inse deras begränsningar, istället för att pressa de och rida sönder sina hästar som tillslut tappar arbetslusten och stoppar ut sig hela tiden.

Pinglan går på bete nu och ska sättas igång igen sen. I september flyttar hon till ett stall bredvid runsten. Det blir kul att få rida/träna på de fina banorna😍
Halo rids igen och står på stall Wedan.
Ponny stallet är tömt och rensat och stängs nu. Kjell ska sälja gården. Så vi tackar för oss efter nio år där.
Har haft försäljning på alla våra fina ponnysaker också. Folk var som galna och en familj handla grejer för över 10000👍
Vi skickade med full utrustning med ponnysarna när de såldes, ändå vart det massor kvar. Man har ju köpt på sig en del under åren 🙈 mycket fina märkeshrejer. Som tyvär inte passar på storhästarna.

Sen har jag firat midsommar. Sill lunch med familjen sen med vänner. 
Och på söndag åker jag en vecka till Gotland. Ska bo i ett fint hus i Visby. Ska bli jättekul.
Badar och solar på dagarna nu, så jag ska vara brun när vi åker🙂
Kattungarna börjar bli stora och första kullen ska snart flytta. De är så fina😍
Sen längtar jag till vår schäfer valp kommer om 4 veckor❤️ blir en händelserik sommar och lite annorlunda utan mina ponnysar.
Men skönt att slippa rida i värmen och att behöva åka till stallet varje dag. Slipper även åka till stallet mitt i natten och ta in hästar när det åskar🙏 så känns ändå okej. 
Sen tar vi nya tag med pinglan till hösten🙂

(null)

(null)


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress