Söndags ridning
 
inatt har jag och Skrållan sovit hos en kompis. Vi var hos hennes grannar och käka middag och höll på med deras valp. Lite halvseg imorse😃
vid lunch var det dax att åka och köpa spån med mamma och sen stalldax. Hopp/markträning med Sacha på volten. Skulle egentligen ta ridhuset idag,men det är typ dressyr träning där på söndagar.
övade kombination idag,och svängar. Red tre hinder i en fålla som hoppades på olika sätt. Började lågt på ca 70 cm som lite markträning. Sen höjde vi upp vartefter till 110 på oxern och 85 i kombinationen. Spökade ut med ett svartvitt paraply som vi la ut på lite olika platser på banan också. Sacha var jättefin,men rejält taggad idag. 
Sen red vi ut en sväng för att jobba bort lite mjölksyra i benen😃
hon fick massage med linement efteråt. Det gilla hon. Sen ut i hagen igen. Så bra att de fortfarande kan vara ute i hagen efter hårda pass,och röra på sig.
sen var det ollies tur. Pyssel och massage innan ridningen. Fick lite morötter också,för att bli på bra humör😂 har regnat en del,så hagen är lite blöt,så fick lite tjära i hovarna också,så inte strålrötan kommer tillbaka.
provade ny gel padd idag som höjer sadeln lite bak. Ska se om bakut sparkarna blir bättre av det. Ifall han tycker sadeln klämmer eller nåt. Den ser ut att ligga bra,men man vet ju aldrig.
sen red vi ut stavslingan. Skrittade på lång tygel länge först på bortvägen,som lite lösgörande uppvärmning. Gick jättebra. Han var kolugn. Sen skulle vi trava. Då ville han såklart springa,och blev studsig och sur när han inte fick. Sparka bakut som vanligt flera gånger. (Padden gjorde alltså ingen skillnad). Tog tag i honom ordentligt och la på spöet på halsen,varje gång han flög i luften och gav ordentlig eftergift och berömde direkt när han sluta. Tog väl ca 6-7 bocksprång innan han fatta vinken och sluta. Han stod igår,så han var rätt laddad. När han travade fint utan att slå/sparka fick han äntligen sin belöning. Han fick galoppera hur fort han ville hela stavslingan ända fram till galopp backen. Det gick undan kan jag säga..😅 mamma som väntat borta i kurvan strax innan galoppbacken,hörde dundret i backen innan hon såg oss. Hon trodde han hade stuckigt med mig och kastar sig ut i vägen för att stoppa honom,så jag fick skrika att hon skulle flytta på sig så han skulle få gasa vidare. Det var skitkul och han var såå glad att få gasa på.
men innan vi kom fram till galopp backen,så saktade vi av och jag hoppade av. För att leda upp honom i långsam takt med halter uppför galopp backen. Bara för att han ska veta vem som bestämmer takten i backen,där jag vet att han jättegärna vill galoppera. Just därför fick han inte det idag. Men han gick så snällt med sänkt huvud upp där. Sen hoppa jag upp igen och skritta hem på lös tygel sista biten på en kolugn och supernöjd ollie❤️
nu var jag helt slut efter 5 timmars stallpass. Skulle ridit ut Jaggan också,men var så jäkla hungrig så pallade inte. Får ta honom ordentligt imorgon istället. Då har vi provridning på ollie igen också. Sen på onsdag kommer det två till och provrider Jaggan också. Behöver några som motionstider honom ute ett par gånger i veckan,så jag kan lägga mer fokus på hans träning istäljet. Jag kommer hoppträna och tävla honom. Har anmält mig och Jaggan till två klasser till huvudsta 22 september. Kanske även tar Nynäshamn eller mälarhöjden också på honom. Måste ju kvala in honom eftersom han är ungponny. sen är det nog både Sacha och Jaggan på Sollentuna. Vill helst ha honom färdig kvalad tills dess,så mycket fokus på honom nu. Sacha ska jag mest träna och gå upp i höjd på p&jump under september.
nu har jag äntligen fått i mig mat och ska hoppa in i duschen. Hörs imorgon💋
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress